Czy ja dobrze widzę?

Wykorzystane bazy danych: Passport GMID

Problemy z widzeniem to powszechna dolegliwość, mniejsze lub większe kłopoty tego rodzaju ma wielu ludzi. Ale tak konkretnie, to ilu? Jaki procent populacji cierpi na krótkowzroczność, a jaki na nadwzroczność (zwaną też potocznie dalekowzrocznością)? Jak to wygląda w porównaniu z innymi krajami? W tym odcinku znajdziemy odpowiedzi na te pytania i przy okazji przyjrzymy się odświeżonemu interfejsowi bazy Passport GMID. Wybór akurat tej bazy może wydawać się zaskakujący, niemniej jednak to właśnie tam powinniśmy się skierować.

Nasi czytelnicy mają do dyspozycji kilka baz danych oferujących dane statystyczne dotyczące tematyki związanej ze zdrowiem, na przykład CEIC Data lub World DataBank. W tym drugim przypadku w grę wchodzą nawet dwie podbazy: World Development Indicators oraz Health Nutrition and Population Statistics. Problem w tym, że nigdzie tam, mimo ogromu danych, o chorobach oczu nie znajdziemy nic.

Na pierwszy rzut oka również w bazie Passport GMID niczego takiego nie widać, ale wśród kategorii znajduje się i taka o nazwie Eyewear, co można przetłumaczyć jako akcesoria optyczne. Jak się okaże, zawiera ona nie tylko dane dotyczące sprzedaży okularów i soczewek, ale znacznie więcej.

Zacznijmy od początku, czyli od strony głównej. Mamy do wyboru dwa sposoby określenia interesujących nas tematów: wyszukiwanie (Search Full Tree) oraz przeglądanie (Browse Tree).

Trudno powiedzieć, do czego zmierzają twórcy bazy, na razie różnice między tymi dwoma ścieżkami nie są duże. Jeśli zdecydujemy się na opcję Search, będziemy mogli zaznaczyć nasz obszar zainteresowań jak na obrazku poniżej.

Natomiast wybierając opcję Browse, zobaczymy z grubsza to samo, tylko ułożone w inny sposób. Tutaj też możemy wybrać jednocześnie i całą kategorię, jak i poszczególne wskaźniki (kiedy otworzymy ich listę klikając w znaczek „>” )

Potem pozostaje nam jeszcze kwestia wyboru krajów/regionów, dla których chcemy wyświetlić wybrane przed chwilą wskaźniki. Spójrzmy na przykład poniżej. Jeśli wybierzemy wariant numer 1 to otrzymamy zbiorcze dane dla całego regionu. Wariant numer 2 oznacza wybór wszystkich krajów z tego regionu (ale bez danych zbiorczych). I w końcu wariant numer 3 pozwala na wybór poszczególnych krajów.

Kiedy już wszystko ustalone, klikamy na Search i przechodzimy na nowy ekran gdzie znajduje się podsumowanie naszego „zamówienia” i wyniki jakie przyniosło. Po prawej analizy, po lewej statystyki, a nieco na dole… to czego szukamy, czyli Eye Health Indicators.

To najszybsza ścieżka dotarcia do naszych danych i właściwie moglibyśmy w tym miejscu skończyć, proponuję jednak dłuższą trasę – za to z ciekawymi widokami. Klikamy w Market Sizes, dzięki czemu zobaczymy obiecany odświeżony interfejs. Wygląda podobnie, ale  warto zapamiętać gdzie co teraz jest, aby sprawniej i efektywniej się tutaj poruszać.

Na początek modyfikacja/przekształcenie danych (Convert Data). W nowym układzie ten niezwykle istotny zestaw narzędzi znajduje się nad tabelą wyników, po lewej stronie. Zmieniła się lokalizacja, nie zmieniła się (na szczęście) zawartość – nadal możemy zmienić walutę lub jednostki albo przedstawić dane w przeliczeniu na osobę lub wzrost/spadek wartości wskaźnika rok do roku.

Przydatne może okazać także narzędzie znajdujące się tuż obok, czyli zmiana rodzaju danych (Change Data Types). W zależności od wybranych parametrów mogą się tam znaleźć różne opcje, jeśli chodzi o nasz przykład, to domyślnie baza pokazuje wartość sprzedaży, dodatkowo możemy poprosić jeszcze o dane dotyczące ilości sprzedanych egzemplarzy.

W górnym rzędzie każdej tabeli znajduje się filtr pozwalający na ograniczenie widoku jedynie do wybranych elementów. Jeśli na przykład chcielibyśmy tylko dane na temat okularów, wystarczy użyć filtra w sekcji Category (jak na obrazku poniżej). Podobne zabiegi możemy wykonać dla każdej części tabeli wyników.

W poprzedniej wersji interfejsu wyświetlała się legenda dotycząca oznaczeń graficznych w pierwszej kolumnie od lewej czyli Stats Type. Teraz wydawcy z niej zrezygnowali i aby dowiedzieć się jakiego rodzaju dane kryją się pod kolorowymi kwadratami i trójkątem, trzeba kliknąć na ikonkę filtra. Można też po prostu najechać myszką na wybraną figurę aby wyświetliło się objaśnienie.

Trójkąt to właśnie „nasze” dane o oczach. Kiedy na niego klikniemy, zostaniemy przeniesieni na nowy ekran wyników. Do tego samego miejsca dotarlibyśmy korzystając z pokazanej wcześniej szybszej drogi. Trudno powiedzieć czy to świadomy zabieg, czy wydawca bazy nie zdążył jeszcze odświeżyć tej kategorii, w każdym razie widzimy wyniki zaprezentowane za pomocą starego interfejsu.

Po szybkiej konsultacji ze słownikiem: presbyopia – starcze przytępienie wzroku, myopia – krótkowzroczność, hyperopia – nadwzroczność, popularnie: dalekowzroczność.

Jeśli zastanawia was, skąd pochodzą te liczby, to wystarczy kliknąć na link pod Research Sources, na przykład dla Polski spis źródeł wygląda tak:

Na koniec jeszcze obiecane porównanie z innymi krajami:

Ważna uwaga: w bazie Passport GMID nie danych z kategorii Eyewear dla wszystkich krajów świata. Jak we wszystkich bazach – niektóre wskaźniki są dostępne dla większej liczby państw, a niektóre tylko dla wybranych.