W tym odcinku zajmiemy się handlem elektronicznym, a konkretniej statystykami opisującymi to zjawisko. Dlaczego? Ponieważ znalezienie w bazach danych dostępnych w Bibliotece informacji na temat tradycyjnej wymiany handlowej nie stanowi problemu, ale już dokopanie się do statystyk e-commerce nie jest takie proste. W głównej mierze dlatego, że w większości baz danych taka kategoria po prostu nie występuje. Sprawa nie jest jednak beznadziejna, o czym przekona się każdy, kto przeczyta pozostałą część tego wpisu.
Proponuję zajrzeć do bazy Passport GMID (wchodzimy przez stronę Biblioteki i dalej – E-źródła –> Bazy danych – portale). Tutaj także nie znajdziemy działu poświęconego bezpośrednio handlowi elektronicznemu, ale jeśli zapuścimy się głębiej, znajdziemy statystyki i na ten temat. Możemy do nich dotrzeć na dwa sposoby, albo za pomocą drzewa kategorii, albo z wykorzystaniem narzędzia Dashboard. Zacznijmy od drzewa kategorii.
Na stronie głównej portalu, w zakładce Search Statistics wybieramy Industries, spośród nich Retailing (handel elektroniczny to wciąż handel) i podkategorię Internet Retailing (jak na obrazku powyżej). Kiedy klikniemy przycisk Go, zobaczymy najnowsze statystyki dla wybranych krajów oraz prognozy na nadchodzące lata (kliknij aby powiększyć).
Możemy zmienić kryteria wyszukiwania za pomocą panelu po lewej stronie, mamy możliwość dodawania lub usuwania krajów, wskaźników i lat oraz wyświetlenia dynamiki wzrostu.
Być może wygodniej jednak będzie ustalić swoje własne kryteria od początku do końca. Wróćmy na stronę główną portalu i z czarnego menu na górze wybierzmy Industries i dalej Retailing.
Zostaniemy przeniesieni do działu poświęconemu handlowi detalicznemu. Po lewej stronie zobaczymy opcję Search Tree. Proponuję wybrać z rozwijanego menu Non-Store Retailnig. Po kliknięciu Go zostaniemy przekierowani na drzewo kategorii.
I tutaj możemy dowolnie ustalić co będzie nam potrzebne, nie musimy ograniczać się do działu Retailing, równie dobrze możemy wybrać każdy wskaźnik z listy. Następny krok to wybranie interesujących nas krajów, przejdziemy do ich wyboru klikając na Now Choose Geographies. Kiedy uporamy się i z tym, pozostaje nam tylko przejść do wyników. Klikamy na See Data Now jeśli chcemy od razu zobaczyć statystyki lub na Run Search, jeśli chcemy zobaczyć wszystko co baza ma do zaoferowania na wybrany temat w wybranych krajach – mogą to być raporty, analizy itp. W tym drugim wypadku zobaczymy ekran Result List, na ekran z danymi statystycznymi przejdziemy wybierając opcję Statistics. Przykład wyników na obrazku poniżej (kliknij aby powiększyć)
Oczywiście także w tym wypadku możemy, korzystając z menu po lewej, dostosować swoje kryteria wyszukiwawcze.
Ważna sprawa to dokładne zapoznanie się z metadanymi – warto wiedzieć co konkretnie oznaczają wybrane wskaźniki. Łatwo to sprawdzić, wystarczy kliknąć na Categrory Definitions, znajdujące się pod tabelami.
Na początku wspomniałem o narzędziu zwanym Dashboard. Znajduje się ono na stronie głównej portalu.
Również tutaj wybieramy Industries i potem Retailing, jak na obrazku powyżej. Po kliknięciu w Launch zostaniemy przeniesieni na interaktywną mapę świata (kliknij aby powiększyć).
Po prawej stronie zaprezentowano dane dla całego świata, a kiedy najedziemy myszką na wykres obrazujący wartości dla poszczególnych kontynentów, zobaczymy tam dane liczbowe. Domyślnie system wyświetli mapę dla wskaźnika Retailing, a skoro nas interesuje jedynie handel elektroniczny, musimy skorzystać z opcji Change Category po lewej stronie i wybrać interesujący nas wskaźnik. Godna uwagi jest również opcja wykresu słupkowego (Bar Chart), na którym można podświetlić np. kraje z danego regionu. Jeśli chcemy szczegółowych danych dotyczących konkretnego kraju, wybieramy go na mapie i klikamy Explore in Detail.
Teraz możemy zdecydować, czy interesują nas dane dotyczące rozmiarów rynku, czy wartości w przeliczeniu na osobę, czy dynamika wzrostu. Po kliknięciu na ikonkę obok każdego z tych parametrów dostaniemy interesujące nas statystyki.
W poszukiwaniu statystyk dotyczących handlu elektronicznego warto zajrzeć także do portalu OECD iLibrary. Tutaj też wśród tematów do wyboru nie natrafimy na e-commerce, ale kiedy wpiszemy ten termin w oknie wyszukiwania na górze, otrzymamy szereg interesujących wyników.
Dobrym pomysłem wydaje się być uszeregowanie ich według daty, co pozwoli zobaczyć najbardziej aktualne na początku (kliknij aby powiększyć).
Baza informuje o rodzaju znalezionego wyniku, w przypadku mojego wyszukiwania z końca marca najnowsze były wykresy pochodzące z książki Measuring the digital Economy : A New Perspective. Możemy zatem zobaczyć sam wykres w formacie xls lub przejść do fragmentu książki w którym on występuje. Co więcej, możemy również zajrzeć do całej książki – jeśli tylko klikniemy na jej tytuł zostaniemy przeniesieni na ekran z opisem (kliknij aby powiększyć).
W tym momencie trzeba jedynie wybrać czy wolimy czytać online czy ściągnąć sobie plik w formacie pdf.
Na tej samej zasadzie można korzystać z innych znalezionych w portalu publikacji. Na obrazku poniżej inne z interesujących wyników, tym razem z serii Working Policy Paper. Klikając na tytuł przejdziemy do ekranu z opisem i wyborem formatu, a klikając na źródło (w tym wypadku OECD Digital Economy Papers) zostaniemy przekierowani do spisu publikacji z tej serii.
Nie wspominałem o teorii handlu elektronicznego i artykułach dotyczących tego zagadnienia ponieważ tematem wpisu były dane statystyczne. Tego rodzaju informacje znajdziecie bez kłopotu w naszych bazach (np. EBSCO, Springer Link, JSTOR, Science Direct i innych).