Orbis w nowej odsłonie (część 2)

Wykorzystane bazy danych: Orbis

Skoro wiemy już jak dotrzeć do informacji o wybranym przedsiębiorstwie, czas przyglądnąć się nowej odsłonie bazy Orbis pod kątem selekcji firm spełniających zadane kryteria. W tym aspekcie zmiany nie są tak daleko idące jak przy raporcie o pojedynczym podmiocie, lepiej jednak przyjrzeć się dokładnie nowemu układowi aby efektywniej korzystać z bazy.

W centralnej części ekranu wybieramy sposób działania: nowe wyszukiwanie albo wczytanie zapisanych wcześniej ustawień. Domyślnie włączona jest opcja Add a search step, czyli nowe wyszukiwanie. Tutaj krótkie wyjaśnienie dla tych, którzy wcześniej z Orbisa nie korzystali – określenie warunków, jakie muszą spełniać przedsiębiorstwa aby znaleźć się na naszej liście wyników odbywa się stopniowo, krok po kroku. Ustalamy jedno kryterium, potem drugie i kolejne (jeśli jest to potrzebne). Możemy wymagać spełnienia ich wszystkich łącznie lub tylko wybranych.

Jak to się robi? W nowym Orbisie mamy trzy poziomy szczegółowości i zanim wybierzemy konkretne kryterium, musimy przejść od najbardziej ogólnie określonych kategorii tematycznych, przez poziom pośredni aż do listy szczegółowej.

Najbardziej ogólne kategorie to te widoczne na samym środku ekranu głównego. Kiedy wchodzimy, system wybiera domyślnie pozycję Company i to właśnie jej rozwinięcie widzimy po prawej stronie.  Nie oznacza to, że musimy zdecydować się na cokolwiek z tej pozycji, to po prostu pozycja startowa.  Jeśli uznamy, że jest nam to potrzebne, to następnym krokiem jest wybór jednego elementu z tej listy. Moim zdaniem najbardziej interesujący jest Status.

Klikamy i otwiera się nowy ekran, gdzie dokończymy nasz wybór. W tym przypadku możemy określić, czy interesują nas firmy nadal prowadzące działalność, czy może chcemy przyjrzeć się tym które z różnych powodów wypadły z rynku. Klikamy na to, co nam potrzebne i następnie potwierdzamy klawiszem OK (nie zmieścił się na obrazku, ale nie sposób go przeoczyć).

Kiedy zmienimy kategorię główną, zobaczymy oczywiście inne podkategorie. Zdecydowanie godny uwagi jest dział Activities, w którym (jak widać na obrazku poniżej) znajdują się przydatne zbiory kryteriów pozwalające wyodrębnić firmy ze względu na branżę (Industry classifications oraz Major sectors) lub rodzaj podmiotu (Entity type – jeśli szukamy na przykład tylko banków lub funduszy hedgingowych).  Specialisations dotyczą banków i firm ubezpieczeniowych, to znaczy możemy zaznaczyć czy interesują nas na przykład banki komercyjne, inwestycyjne, oszczędnościowe, centralne lub inne.

Zróbmy zatem przykładowe wyszukiwanie. Załóżmy, że chcemy znaleźć aktywne (tzn. nadal prowadzące działalność) firmy z wybranych krajów, zajmujące się instalacjami elektrycznymi i notujące roczne obroty powyżej dwóch milionów dolarów.

Krok pierwszy:  Company –> Status –> Active. To już widzieliśmy, więc jedziemy dalej.

Krok drugi: Geographic –> World region, country or region in country –> Croatia, Czech Republic, Poalnd, Slovakia. Warto zauważyć, że możemy wybierać nie tylko kraje, ale również regiony lub miasta.

Krok trzeci: Activities –> Industry classifications –> 43 – Specialised construction activities –> 432 – Electrical, plumbing and other construction installation activities  –> 4321 – Electrical installation. Tutaj ścieżka była dłuższa, ponieważ klasyfikacja działalności też jest wielostopniowa. Najpierw trzeba rozwinąć sekcję 43, potem podsekcję 432 i dopiero docieramy do instalacji elektrycznych. Brzmi trochę skomplikowanie, ale wcale takie nie jest, wystarczy spojrzeć na obrazek poniżej, po prostu rozwijamy listę aż do momentu kiedy znajdziemy to czego szukamy.

Krok czwarty: Financials –> Key financials & employees –> Operating revenue (Turnover). W tym przypadku sprawa wygląda nieco inaczej – w sekcji Key financials & employees domyślnie otwiera się zmienna o którą nam chodziło, czyli obroty (Operating revenue (Turnover)). Gdybyśmy chcieli wybrać coś innego z tej kategorii, trzeba kliknąć na Variable. Kiedy mamy już naszą zmienną, jesteśmy proszeni o wskazanie jej wartości. Interesowała nas wartość minimalna, stąd dwójka akurat w tej kratce (po wpisaniu trzeba potwierdzić enterem). Na obrazku widać wyraźnie, że możliwości jest znacznie więcej.

Potwierdzamy wybór klikając w OK i wracamy na stronę główną, gdzie czeka na nas podsumowanie tego, co zrobiliśmy do tej pory.

Kiedy uznamy, że wybrane kryteria odpowiednio określają nasz obszar zainteresowań, czas przejść do wyników. Klikamy na View results.

W chwili kiedy ten wpis powstawał, firm spełniających nasze kryteria było 426. Domyślnie baza prezentuje wyniki tak jak na obrazku powyżej (kliknij, aby powiększyć). Mały biały trójkąt skierowany do dołu przy kolumnie z obrotami informuje o tym, że to według tego parametru (malejąco) są ułożone przedsiębiorstwa. Możemy to zmienić, podobnie jak same kolumny. Informacja o tym, z jakiego kraju pochodzi dana firma może się ewentualnie przydać, ale już kod branży chyba niekoniecznie (przecież wybraliśmy tylko jedną branżę, więc wszystkie firmy mają ten sam kod). Rzadko przydatne są przeważnie także flagi czy kody opisujące rodzaj raportu o firmie (Consolidation code).  Przydałoby się za to kilka innych parametrów pozwalających porównać wybrane przedsiębiorstwa. Wszystko ustawimy za pomocą przycisku Add/remove colums.

Z kolumny po prawej za pomocą iksa usuwamy niepotrzebne elementy, a używając kolumny lewej i środkowej dodajemy nowe. Kiedy wszystko gotowe, potwierdzamy przyciskiem Apply. Tym sposobem nasze wyniki wyglądają teraz inaczej. To znaczy nadal widnieją tam te same firmy, ale widzimy wartości innych wskaźników je opisujących.

Ale to nie koniec zabawy. Kiedy najedziemy myszką na nazwę kolumny, zyskamy możliwość sortowania firm według wartości z tej kolumny,  a także edycji samego wskaźnika.

Możemy bardzo precyzyjnie określić nasze potrzeby. Ustalimy walutę, jednostkę (zmieniłem miliony na tysiące, aby uzyskać większą dokładność) oraz sposób przeliczania kursu walutowego. No i czas. Podajemy albo wartości względne (Relative, jak na obrazku poniżej tzn. ostatni dostępny rok, lub rok wcześniejszy od niego, lub jeszcze wcześniejszy itd.), albo bezwzględne (trzeba przełączyć na Absolute, i wybrać konkretny rok, czyli 2017 lub 2016 itd.) Oczywiście musimy potwierdzić zmiany kliknięciem w Save.

Po tych wszystkich zabiegach nasze wyniki wyglądają tak:

No dobrze, ale co zrobić, kiedy chcemy porównać wartość wybranego parametru z kilku lat? Nie ma problemu, wtedy korzystając z Add/remove columns dodajemy dany wskaźnik tyle razy ile potrzebujemy i zmieniamy w opcjach tak, aby w każdej kolumnie mieć inny rok. Po kliknięciu w obrazek będzie to lepiej widać.

I wtedy nasze wyniki będą wyglądać tak:

Na podkreślenie zasługuje ilość różnych wskaźników spośród których możemy wybierać. W naszym przykładzie wykorzystałem jedynie kilka z sekcji Financial data –> Key financials & employees, a to przecież jedynie mały kawałek tego tortu. Jeśli dodamy do tego fakt, że prawie każdy wskaźnik można jeszcze doprecyzować, to możliwości jest naprawdę bardzo wiele.

Skoro dotarliśmy już do punktu, w którym mamy wybrane i dopieszczone wszystkie wskaźniki, nie pozostaje nam nic innego jak zapisać wyniki naszej pracy do pliku. W tym celu klikamy na przycisk Excel w prawym górnym rogu ekranu.

Wpisujemy nazwę naszego pliku, zostawiamy wybrane Current view (przecież nie po to mozolnie ustawialiśmy sobie sposób prezentacji wyników, aby teraz do eksportu użyć czegoś innego) i odpowiadamy na pytanie o to które z firm chcemy zapisać. Możemy zażyczyć sobie wszystkich, uprzednio zaznaczonych lub wszystkich poza zaznaczonymi, albo wybranego zakresu, na przykład pierwszej dwudziestki lub setki.  Po kliknięciu na Export otrzymamy piękny plik zawierający efekty naszej pracy. Na pierwszym arkuszu znajdzie się podsumowanie wyszukiwania (Search summary), a na drugim tabela z wynikami (Results).

Możemy też zapisać (używając przycisku Save) nasze wyniki jako company set, czyli zestawienie firm według naszych kryteriów i z naszymi wskaźnikami. Na stronie głównej, zamiast nowego wyszukiwania możemy wczytać zapisane wcześniej wyszukiwania, albo wspomniany zestaw. Oprócz wyszukiwań zapisanych (Saved searches) baza przechowuje też te niedawno przeprowadzone (Recent searches).

Trzeba jednak pamiętać, że dane nie są zapisywane na komputerze użytkownika, tylko na serwerze wydawcy bazy i nie mamy kontroli nad tym jak długo będą dostępne, dlatego nie powinien to być jedyny sposób zapisywania danych. Lepiej jednak zrobić eksport i mieć u siebie plik w którym są zarówno wyniki, jak i wszystkie istotne informacje na temat kryteriów wyszukiwawczych.