Produkcja samochodów

Wykorzystane bazy danych: CEIC, Passport GMID

Kilka razy na blogu poruszany był temat wymiany handlowej między krajami. Nic dziwnego – mamy przecież bogate źródła na ten temat. Ale żeby handlować, trzeba najpierw wyprodukować. W bazach danych dostępnych w Bibliotece znajdziemy sporo informacji na temat produkcji. Interesują nas bardziej szczegóły niż ogólny obraz, dlatego skupimy się tylko na jednym sektorze i przyjrzymy się produkcji samochodów.

Najlepszym wyborem będą bazy CEIC oraz  Passport GMID.  Biblioteka ma nową stronę, ale zakładka Bazy danych, chociaż  znajduje się teraz na górze ekranu i wygląda nieco inaczej, działa tak jak do tej pory. Czyli albo odnajdujemy bazę w spisie alfabetycznym, albo zawężamy listę wybierając kategorię (w tym wypadku będzie to Statystyka). Dzięki temu zobaczymy tylko określony rodzaj baz, co może przyspieszyć dotarcie do szukanego serwisu.

Zaczniemy od GMIDa. Klikamy Accept aby wejść do bazy, a na stronie startowej, gdzie domyślnie w okienku Search by Industries, Categories and Topics wyświetla się Categories and Topics, klikamy od razu Go. To najszybszy sposób aby dostać się do drzewa kategorii.

Składa się ono z dwóch segmentów: Industries oraz Economic and Consumer Topics. Pierwszy możemy w tym przypadku spokojnie zwinąć, a z drugiego musimy wybrać (rozwinąć) działkę Industrial (Entire Economy). Spośród elementów które się tam znajdują, nas interesować będzie sekcja Transport Equipment, a w niej oczywiście Motor Vehicles and Parts, a konkretniej po prostu Motor Vehicles.

Zażyczyłem sobie danych z różnych krajów kojarzących się z produkcją samochodów. Zanim je zobaczymy, trafiamy na ekran pośredni, pozwalający nam zdecydować jakiego rodzaju statystki chcemy obejrzeć. Prawdę mówiąc, ta decyzja nie ma większego znaczenia, dlatego że niezależnie od naszego pierwotnego wyboru możemy potem z poziomu wyników przeskoczyć do pozostałych wskaźników (ale o tym za moment).

Ja wybrałem Production i baza, zgodnie z tym co było napisane na obrazku powyżej, wyświetla wartość produkcji samochodów w poszczególnych krajach (oznacza to, że nie znajdziemy tu informacji o liczbie wyprodukowanych aut – tego poszukamy gdzie indziej).  Istotny jest skrót MSP, oznacza on Manufacturer Selling Price, czyli cenę po opuszczeniu fabryki, niezawierającą podatków od sprzedaży, VATu, czy marży sprzedawców. Cena końcowa dla konsumentów jest określana skrótem RSP (Retail Selling Price).

Na pierwszy rzut oka ciężko porównać otrzymane wielkości, ponieważ są wyrażone w walutach narodowych, a nie każdy ma w głowie średni kurs rupii indyjskiej czy koreańskiego wona. Dlatego dobrym pomysłem będzie użycie przycisku Convert Data i w dziale Currency zmiana na jedną walutę, na przykład dolara lub euro.

Natomiast jeśli chcemy poznać wartość eksportu, importu lub rozmiar rynku w wybranych krajach, wystarczy kliknąć na Change Stats Type i zaznaczyć interesujący nas segment.

Znacznie więcej „wyciśniemy” z bazy CEIC. Dobra wiadomość jest taka, że danych jest naprawdę sporo. Nieco gorsza jest taka, że nie będzie łatwo o porównania, ponieważ każdy kraj prowadzi statystykę swojego przemysłu motoryzacyjnego w nieco inny sposób. A CEIC nie jest organizacją prowadzącą własne badania z jednolitą metodologią, tylko zbiorem gotowych danych pozyskanych z różnych źródeł. Z resztą, zobaczcie sami. Wchodzimy do bazy, klikamy Click here for guest access i rozwijamy Global Database.

Zacznijmy na przykład od Stanów Zjednoczonych. Tak jak przy innych krajach, na końcu listy znajdują się wyszczególnione najważniejsze sektory gospodarki. Wśród nich w USA znajduje się Automobile Sector. Rozwijamy.

Najbardziej interesuje nas pierwsza z pozycji, czyli rozwijamy Motor Vehicle Production. Jak widać, mamy dane dotyczące montażu aut wyrażone w liczbach egzemplarzy, z podziałem na samochody osobowe i ciężarowe. Zwróćcie uwagę jak daleko sięgają te szeregi czasowe, to prawdziwy konkret.

Może kogoś zastanawiać, po co powtarzać dwa razy te same wskaźniki. Oczywiście nie są one takie same, różnicę stanowią dwie litery: sa, Seasonly Adjusted, czyli (dane) wyrównane sezonowo. Bardzo klarowny opis tej procedury statystycznej znajdziecie na stronie http://stat.gov.pl/metainformacje/szeregi-czasowe-4712/. Naturalnie to metodologia stosowana przez polski GUS, a nie jego amerykański odpowiednik, ale chodzi o zrozumienie samej zasady. Mamy zatem dane miesięczne oraz dane miesięczne wyrównane sezonowo.

Może zdarzyć się i tak, że sektor motoryzacyjny nie będzie dla danego kraju wyszczególniony. Gdzie wtedy szukać danych o produkcji samochodów? Oczywiście w dziale Production, który występuje we wszystkich krajach. Sprawdzamy Stany Zjednoczone – to potężna gospodarka, więc i danych dotyczących produkcji musi być sporo, ale w końcu trafiamy na odpowiedni dział i proszę bardzo:

W bazie można znaleźć również inne ciekawe statystyki związane z przemysłem motoryzacyjnym. Na przykład dla USA możemy sprawdzić ilość rejestrowanych aut czy też liczbę średnio przejechanych mil. Wspominam o tym, bo warto zajrzeć także do innych działów, pokrewnych stosunku do tego,  którego pierwotnie szukamy. Możemy trafić na interesujące uzupełnienie naszych danych.

Zobaczmy teraz, jak to wygląda dla innych krajów. Kiedy rozwiniemy Automobile Sector dla Niemiec, dostaniemy dane o ilości wyprodukowanych aut z rozbiciem na poszczególne segmenty.

Oprócz produkcji, możemy prześledzić między innymi wskaźniki dotyczące rejestracji pojazdów oraz eksportu.

Jeszcze inne ciekawe dane możemy zobaczyć, kiedy zajrzymy do koreańskiego Automobile Sector. Oprócz statystyk opisujących produkcję samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów, znajdziemy tam informacje na temat produkcji głównych koreańskich marek w fabrykach zlokalizowanych poza Koreą Południową.

Jest też ciekawostka z Polski, nie dotycząca produkcji, ale warta uwagi. W dziale Transportation Sector dowiemy się, ile na naszych drogach jest samochodów w określonym wieku.

Wszystkich krajów oczywiście sprawdzić nie mogłem. Ale bez większego ryzyka można stwierdzić, że rozwinięcie działów Automobile Sector (jeśli taki dal danego kraju występuje), Production oraz Transportation Sector powinno umożliwić zorientowanie się w interesującym nas temacie.