HSTalks

Wykorzystane bazy danych: HSTalks

Przez koronawirusa biblioteka jako budynek jest zamknięta, ale biblioteka jako instytucja działa na wysokich obrotach. Robimy co możemy, aby w zaistniałej sytuacji pomóc naszym czytelnikom w pracy i w nauce. Na przykład poszerzamy zestaw dostępnych baz danych o nowe pozycje. W tym odcinku przyjrzymy się jednej z nich – HSTalks.

To baza na tyle inna od pozostałych pod względem zawartości, że trzeba było specjalnie dla niej stworzyć nową kategorię baz danych – Źródła multimedialne. Wszystko dlatego, że HSTalks to zbiór wykładów multimedialnych, studiów przypadków i wywiadów wideo, uzupełnionych przez 20 recenzowanych czasopism specjalistycznych.

Do bazy wchodzimy oczywiście ze strony biblioteki, przez zakładkę Bazy danych. Najszybciej zlokalizujemy ją wybierając wspomnianą nową kategorię, możemy też szukać na liście wszystkich baz.

Wchodzimy. Na ekranie startowym widzimy informację określającą zakres tematyczny znajdujących się w bazie materiałów – Business & Management Collection. Co konkretnie kryje się pod tym szerokim terminem, dowiemy się klikając w przycisk Subjects, znajdujący się u góry ekranu.

Widzimy, że kolekcja jest podzielona na sześć części:

  • finanse, rachunkowość i ekonomia,
  • zarządzanie przedsiębiorstwem globalnym,
  • zarządzanie, przywództwo i organizacja,
  • marketing i sprzedaż,
  • strategia,
  • technologia i operacje.

Możemy przejść bezpośrednio do zasobów zgromadzonych w ramach wybranego działu, lub skorzystać z wyszukiwania. W tym drugim przypadku istnieje opcja zmiany domyślnego szukania wśród wykładów na szukanie wśród artykułów.

Mając jednak na uwadze, że głównym składnikiem, esencją HSTalks są wykłady, skupimy się na tej części serwisu. Poniżej okna wyszukiwania widzimy przyciski, które ułatwiają nawigację po bazie. Subject Areas to dokładnie to samo, co Subjects na górze strony – pozwala przejść do części, która najbardziej nas interesuje. Jeśli klikniemy w Vocational Journals, zobaczymy listę dwudziestu czasopism, z których możemy korzystać.

Natomiast jeśli chcemy zobaczyć, kto prowadzi zamieszczone w bazie wykłady, wybierzmy Leading Experts. Są wśród nich wykładowcy akademiccy z czołowych uniwersytetów na świecie oraz praktycy biznesu. Nie wiem, czy zestaw ekspertów na pierwszej stronie jest stały czy losowy, ale tak się akurat złożyło, że kiedy tam wszedłem, wśród ośmiu prezentowanych zdjęć, jedno przedstawiało osobę uhonorowaną Nagrodą Nobla z ekonomii (Nagrodą Banku Szwecji im. Alfreda Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych). Punkt dla każdego, kto wskaże tą osobę na obrazku poniżej bez sprawdzania w internecie 😉

Eksperci, podobnie jak same wykłady, są przypisani do poszczególnych tematów. Wystarczy rozwinąć menu Category i wybrać jeden z działów.

Proponuję dla przykładu wybrać na górze strony pierwszy z obszarów tematycznych, czyli Finance, Accounting & Economics. Od razu zostajemy poinformowani, ile w tym dziale znajdziemy wykładów, serii, ekspertów i czasopism.

Domyślnie widzimy kilka wybranych wykładów (Lectures). Ich czas trwania jest różny, od kilku do kilkudziesięciu minut. Listę wszystkich zobaczymy po wybraniu opcji View All.

Oprócz wykładów, mamy do dyspozycji także Case Studies. Wśród nich napotkamy wersje rozszerzone (Extended-form Case Study) i skrótowe (Bite-size Case Study) oraz wywiady (Interview Case Study).

Czasami wykłady są zamkniętą całością, a czasami stanowią część serii. Na przykład w wybranym przez nas wcześniej dziale znajduje się 21 serii wykładów. Możemy przeglądać te już dostępne (Released) lub zobaczyć co pojawi się na platformie w nieodległej przyszłości (Upcoming).

Teraz chcemy zobaczyć zobaczyć listę wszystkich 294 wykładów w wybranym dziale i wybrać jeden z nich. Klikamy w Talks i potem View All. Za pomocą filtrów ustalimy kryteria dla poszukiwanych treści.

Rozwijając opcję Format zobaczymy ile materiałów jakiego typu możemy zobaczyć. Warto wspomnieć jeszcze o filtrze Category, dzięki któremu możemy do wykładów z „naszego” działu dołączyć także te pochodzące z pozostałych części platformy. Napisy (Subtitles) są tylko po angielsku. Pozostałe filtry wydają się oczywiste.

Zobaczmy teraz jak wygląda praca z przykładowym wykładem. Kiedy już znajdziemy interesujący nas materiał, możemy uruchomić go jednym kliknięciem w przycisk Play.

Słyszymy głos autora i widzimy przygotowaną przez niego prezentację, a po prawej stronie spis treści. Istnieje też możliwość umieszczenia wykładu lub jego części w swoich materiałach (instrukcja jak to zrobić wyświetli się po kliknięciu w przycisk Embed in Course/Own Notes).

Nad spisem treści znajduje się link do pliku pdf, który zawiera slajdy wykorzystane w prezentacji i miejsce na notatki obok nich. Kliknięcie w dowolny element spisu treści przenosi do wybranego fragmentu wykładu.

Pytania zamieszczone przez autora mogą być pomocne dla studentów (w zrozumieniu treści) i dla wykładowców (w sprawdzaniu wiedzy studentów). Aby je zobaczyć, trzeba wybrać ikonkę Questions, jak na obrazku poniżej.

Pod ikonką Topics zobaczymy listę poruszanych w wykładzie tematów.

A pod ikonką Links dostaniemy informację o tym w jakiej kategorii znajduje się wykład, ewentualnie jakiej serii jest częścią oraz wykaz źródeł, z których korzystał autor.

Baza jest bogata w treści i prosta w obsłudze, zatem nie pozostaje mi nic innego, jak tylko życzyć wam miłych chwil z nią spędzonych.