Najważniejsza wiadomość jest taka, że po wprowadzonych zmianach wszystko, co było w bazie najcenniejsze, nadal tam jest. Zmienił się za to sposób organizacji treści i ścieżki dotarcia do poszukiwanych materiałów. Zmiany nie są może rewolucyjne, ale na tyle istotne, że warto o nich wspomnieć. Przyjrzyjmy się nowej odsłonie Passport GMID, wprowadzonej jesienią 2021 r.
Cechą charakterystyczną tej bazy od zawsze była możliwość dotarcia do wybranych zasobów na różne sposoby. I to się nie zmieniło. Podobnie jak finalny rezultat poszukiwań – nadal możemy liczyć na trzy typy materiałów – dane statystyczne, analizy i dashboards czyli interaktywne wizualizacje danych. W tej ostatniej kategorii mieszczą się również narzędzia analityczne i wyniki badań ankietowych.
Rozpocznijmy od analiz i statystyk. Na stronie startowej, pod oknem wyszukiwania widać cztery główne kategorie tematyczne: Industries, Economies, Consumers oraz Channel. Natomiast po prawej stronie znajduje się rozwijane menu Search All Categories.

Oba szlaki ostatecznie zaprowadzą nas do celu, ale w nieco inny sposób.

Każda z kategorii jest podzielona na kilka mniejszych. Wybór jednej z nich spowoduje wyświetlenie informacji o zasobach bazy na dany temat.
Najwięcej podkategorii ma sekcja Industries, a każda z nich rozwija się na jeszcze jeden poziom. To prosty i intuicyjny sposób dotarcia do szukanych treści. Załóżmy, że szukamy informacji na temat rynku kawy.

Wybieramy Industries –> Drinks –> Hot Drinks. Po lewej stronie zobaczymy rozwijane menu z analizami i statystykami. Wystarczy podać kategorię (w ramach wybranego segmentu, w przypadku Hot Drinks są to kawa, herbata i inne gorące napoje), kraj i rodzaj dokumentu.

Jeśli zamiast jednego kraju wybierzemy opcję All to dostaniemy raporty ze wszystkich dostępnych krajów, posortowane według daty publikacji.
Podobny schemat postępowania obowiązuje przy poszukiwaniu statystyk. Przy wyborze rodzaju danych możemy zdecydować się na informacje dotyczące wielkości rynku, udziału w nim poszczególnych firm i marek, a także kanałów dystrybucji. Po zaznaczeniu wszystkich pól wystarczy kliknąć w przycisk Go.

W efekcie zobaczymy dane statystyczne opisujące jeden aspekt rynku w jednym kraju. I chociaż na ekranie wyników można potem dodawać inne elementy, to jeśli interesuje nas więcej niż jedno zagadnienie lub więcej niż jeden kraj – chyba wygodniej będzie skorzystać z drugiej ścieżki dostępnej na stronie głównej bazy.
Tam po prawej stronie widzimy wspominane wcześniej menu Search All Categories. Pierwsze cztery pozycje to znane już kategorie.

Ta, którą wybierzemy, będzie rozwinięta na następnym ekranie. Do niczego nas to jednak nie obliguje, możemy spokojnie przejść do innej i tam kontynuować.

Nadal interesuje nas rynek kawy. Odnajdujemy go tak samo jak poprzednio: Industries –> Drinks –> Hot Drinks. Gdybyśmy chcieli dorzucić tutaj również inny rynek, czy to z kategorii Hot Drinks, czy jakiejkolwiek innej – po prostu zaznaczamy co nas interesuje, a kiedy mamy już wszystko, klikamy w przycisk Next znajdujący się na dole.

Teraz trzeba wybrać kraj lub kraje. Dla przykładu zaznaczyłem cztery państwa europejskie, aby dokonać porównania między nimi.
Po kliknięciu w przycisk Search zobaczymy ekran z możliwością przejścia do danych statystycznych lub analiz na ten temat.

Domyślnie baza kieruje do statystyk, ale kliknijmy najpierw na Analysis.

Widzimy raporty z wybranych wcześniej krajów. W tym momencie warto zaznaczyć, że możemy liczyć jedynie na aktualne analizy – baza nie daje możliwości wglądu w wersje z poprzednich lat.
Wróćmy do Statistics. Możemy wybrać, czy chcemy wyświetlić dane o wielkości rynku czy inne, a także możemy zdecydować czy otworzyć osobno poszczególne kraje, czy zobaczyć wszystkie na jednym ekranie. Moim zdaniem najlepiej wybrać Market Sizes i View Full Data Set. Dzięki temu można porównywać wybrane rynki, a za pomocą kolorowych ikonek w kolumnie Stats Type przeskoczyć w razie potrzeby do informacji o udziałach firm i marek w rynku, kanałach dystrybucji i innych danych. Ponadto wybranie pierwszej ikonki z prawej strony w tej kolumnie przeniesie nas do analizy tego rynku.

A jeśli zapragniemy coś dodać, czy to inny rynek, czy kraj – możemy skorzystać z przycisku Modify Search.

Na koniec zobaczmy jak teraz znaleźć wizualizacje danych, czyli Dashboards. Także w tym przypadku odbywa się to na wiele sposobów. Trafimy na nie przeglądając bazę pod kątem wybranego zagadnienia, jak w naszym przykładzie z rynkiem kawy – po wybraniu podkategorii Hot Drinks w środkowej części strony pojawi się interaktywna mapka, aktywowana przyciskiem Go. Podobnie będzie to wyglądać dla innych tematów, nie tylko z sekcji Industries, ale również pozostałych.

Można też skierować się od razu na stronie głównej do kafelka Dashboards znajdującego się po prawej stronie, tuż pod Search All Categories.

Zobaczymy wtedy listę dostępnych wizualizacji, z podziałem na kategorie: Industry Overviews, Forecast Models, Economies, Consumers, Channel oraz Survey. W ramach każdej z nich możemy skorzystać albo z interaktywnych mapek, albo powiązanych tematycznie narzędzi analitycznych, a najczęściej z obu tych możliwości.
Możemy przewijać stronę albo wybrać z menu pożądany rodzaj wizualizacji danych.

Tuż obok jest też menu pozwalające określić poszukiwaną kategorię.

Kiedy zdecydujemy się na Hot Drinks, będziemy mogli skorzystać z mapki z serii Industry Overviews oraz z narzędzia przedstawiającego prognozy dotyczące tego rynku.

W obu tych miejscach jest naturalnie opcja wyodrębnienia kawy z spośród ogólnej kategorii napojów gorących i uzyskania danych tylko dla tego segmentu.
Żaden opis nie zastąpi osobistej wizyty w bazie, najlepiej samodzielnie przekonać się o zaletach bazy Passport GMID w nowej odsłonie.